Bandas de Pueblo

Oakland Cal, 1991

For clarinet, saxophone, trombone, french horn, trumpet, digital tape,

and a Mexican Village Band

 

The purpose of this piece is to generate musical abstract ideas, finding all the musical ideas in the music from Mexican Village Bands.

The piece is for a tape made with music from Mexican village bands, electronic sounds, brass instruments (two saxophones, one French horn, one Tuba, and one trumpet), rattle drum, bass drum, and cymbals). Space positioning of the instruments is also an important feature of the piece.

In this piece, the music for the brass and percussion section is to be written based on the music of the bands, so it should blend well with the tape. However, the tape will be the point of departure and it is the skeleton of the structure. The electronic part on the other hand is independent from the rest, and it is some times a background and some times a solo instrument.

The skeleton of the piece, which is the tape made out of Mexican bands, is a process of integration. The other elements of the piece should join at times this integration, and should sometimes enter in conflict with this integration.

The piece should begin as the complete disintegration of the musical material, so that it cannot be recognized. The beginning is in a pointillist style and different densities are present. Sounds are percussive, separated, and a bit nosey.

The tape starts to generate textures made out of the repetition of small fragments that increase and decrease in density.

Now longer fragments start to appear through different speakers and the players start to play in the same way.

At the end, very softly, the sound of a Mexican band starts to be heard out of the hall and it starts to come in the hall. The players start to move around, playing and repeating small fragments of the big theme. Through the other speakers, one can listen to different themes of Mexican village bands. The players leave the hall and so does the big theme, little by little.

The end is the reunion of unity and fragmentation.


Bandas de Pueblo

Oakland Cal, 1991

Para clarinete, saxofón, trombón,corno inglés, trompeta, dos pistas digitales

y banda mexicana de pueblo

 

La intención de esta pieza es generar ideas musicales abstractas derivadas de la música de Bandas de Pueblo Mexicanas. La pieza es para cinta e instrumentos de viento y percusión en vivo. La cinta está hecha a base de fragmentos cortados y procesados de grabaciones de distintos sones de Bandas de Pueblo.
La espacialización es un aspecto importante de la pieza de modo que los instrumentistas están dispuestos en distintas partes de la sala de conciertos. La música escrita para ellos está basada en la música de las bandas de pueblo procesadas, de manera que ésta se mezcle bien con la cinta, pero la cinta es el punto de partida y el elemento estructural de base de la pieza.
La estructura de la composición es un proceso de integración, y los diferentes elementos de ella oscilan entre roles de conflicto e integración total.
“Bandas de Pueblo” comienza con un estado de completa fragmentación del material musical sin que se pueda reconocer su origen. El comienzo se caracteriza por un puntillismo extremo de varias densidades. La cinta comienza a generar texturas construidas mediante la repetición de pequeños fragmentos que incrementan y disminuyen en densidad. Luego aparecen fragmentos más largos en las distintas bocinas y los ejecutantes comienzan a tocar de manera similar. Al final, el sonido de una banda de pueblo se escucha desde afuera de la sala de conciertos haciéndose cada vez más audible. Los instrumentistas se mueven alrededor tocando y repitiendo pequeños fragmentos rítmicos y melódicos del son que se toca afuera, encima de una masa sonora de grabaciones de decenas de bandas que surgen de las bocinas. Los instrumentistas continúan tocando de esta manera mientras abandonan la sala y se unen a la banda que se encuentra afuera. Este final propone al mismo tiempo unidad y fragmentación.